22 augusti 2007

Är du bannerblind?

De flesta bannerannonser kan visas miljontals gånger utan att ses av någon. Eyetracking-studier visar nämligen följande:

Users almost never look at anything that looks like an advertisement, whether or not it’s actually an ad.”

Banner Blindness: Old and New Findings, Jakob Nielsen

I ljuset av detta är det inte speciellt konstigt att clickrate brukar ligga runt 0,1 procent. En annons som inte syns kan ju rimligen heller inte klickas på.

Enligt den omstridde användbarhetsfundamentalisten Nielsens studier finns det i huvudsak tre designelement man kan använda för att en annons överhuvudtaget ska bli sedd:

  1. Oformaterad text
  2. Ansikten
  3. Urringningar och andra intima kroppsdelar (här kanske det är läge att påminna sig om att Nielsen är dansk ;)

Förutom dessa, åtminstone någorlunda etiska (om än kanske kulturellt betingade) riktlinjer för hur annonser ska utformas för att synas, finns det ett fjärde sätt att attrahera ögonen - ett sätt som Nielsen medvetet utelämnat från sina forskningsresultat i tio år. Nämligen vad de flesta anat/vetat: ju mer en annons ser ut som innehållet på sidan, desto mer blir den sedd och därmed också klickad på.

Den ultimata stealth-bannern (och också ett av de mest hatade annonstricken) är förstås det som härmar en dialogruta i Windows: “Your Internet connection is not optimized”.

Det behöver väl knappast sägas att om du vill ha glada, nöjda och lojala kunder som rekommenderar dig till sina vänner, så är det en dålig taktik att inleda relationen med att luras.

Slutligen man kan tillägga att eytracking må vara en intressant mätmetod, men den tar inte hänsyn till det perifera synfältet, där ju ögat som bekant är bättre på att urskilja saker som rör sig. Till exempel bannerannonser.

Postad av Rasmus Sellberg 
5 kommentarer

Kommentarer

  1. Postad av Fredrik Josefsson
    den 04 oktober 2007

    Jag förstår inte varför det pratas så mycket om just BANNER-blindness. Det här problemet är knappast unikt för just banners. Det är väl fråga om helt vanlig Ad-blindness? Samma problem existerar i alla medier; print, utomhus, tv och Internet. Det finns annonser som syns och annonser som inte syns. De allra flesta syns inte.

    Men det GÅR såklart utmärkt att skapa annonser som faktiskt fungerar väldigt bra på nätet (utan att använda stealth-tricket), precis som att det går att skapa annonser som fungerar bra i print. Men av någon anledning verkar det som att byrån/kunden ofta nöjer sig med en ointressant/urvattnad/sämre/billigare lösning när det gäller just annonser på nätet …

    (Tack för inbjudan förresten, har precis osa:t).

  2. Postad av Rasmus
    den 04 oktober 2007

    Självklart finns det en generell reklamtrötthet. Och självklart går det att skapa annonser som syns. Men det blir allt svårare att skapa annonser som folk vill ta del av, samtidigt som det dessutom blir allt lättare att välja bort reklamen helt (eller åtminstone annonserna) med tekniska hjälpmedel. Reklamen går från push till pull - fråga Google hur mkt de tjänat på att identifiera det skiftet. I det här fallet hade Jakob Nielsen gjort en undersökning om just banners, så det är därför inlägget handlar om banner blindness. ;)

    Varmt välkommen till Daytona Sessions!

Kommentera "Är du bannerblind?"