Dagens boktips: Perfect Pitch

I ärlighetens namn brukar jag bara skumma igenom de flesta av de marketing- och managementböcker jag sedan utger mig för att ha läst. De brukar räcka med inledningen och ett, kanske två kapitel så har man ju oftast fattat bokens poäng/poänger?

I Perfect Pitch ska Jon Steel berätta hur man på bästa sätt presenterar och säljer in idéer och koncept. På konvolutet står det att han har över tjugo framgångsrika år på amerikanska och engelska toppbyråer bakom sig, och att han vunnit över 90% av alla pitcher han varit inblandad i.

Fan tro’t. Ännu en sån bok, tänker jag. Jag ger den trettio sidor. Max.

”Perfect Pitch” visar sig vara allt annat än vad jag förväntade mig. Jag mer eller mindre sträckläser den, och den får mig att vilja spola tillbaka till tiden före alla pitcher jag någonsin varit inblandad i.

Jon Steel har helt och hållet förstått vad som ingår i en bra presentation. Han förstår dramaturgi. Och han vet hur man säljer en idé. Och han vet att allt som ingår och omgärdar en pitch/presentation spelar roll. Pedagogiskt och träffsäkert beskriver han pitcher han varit inblandad i för några av världens största varumärken såsom Apple, Porsche och Nike. De flesta har såklart gått bra, men han ger också exempel på motsatsen.

Han betonar vikten av förberedelse, eftertanke, repetition, teamkänsla, timing, viljan, kunden, återkopplingen och vikten av en övergripande idé. Jon Steel missar verkligen inget. (Vilket förmodligen är en viktig orsak till hans personliga framgång). Och i bokens sista kapitel ger han ett fascinerande exempel på en nästintill perfekt pitch: när London pitchade för 2012 års olympiska spel.

Boken är dessutom fri från överflödiga marketing-floskler (han är britt?) och bitvis mycket, mycket underhållande.

Steel har också en hel del uppfriskande saker att säga om Powerpoint. Att det är ett skitprogram är kanske ingen nyhet, men när han exemplifierar det med att ge Winston Churchills viktigaste tal från 1940 i Powerpoint-version är det omöjligt att inte se hans poäng.

Den här boken kommer jag att läsa igen, jag kommer att bläddra i den inför varje kommande pitch och jag kommer förhoppningsvis att förändra mitt sätt att presentera och mitt sätt att jobba med pitcher överhuvudtaget.

Alla som jobbar på byrå borde läsa den här boken. Alla.