Dagens boktips: Word of Mouth Marketing

I julas läste jag boken Word of Mouth Marketing - How Smart Companies Get Poeple Talking av Andy Sernovitz. Andy är VD för WOMMA, Word of Mouth Marketing Association, en förening som främjar marknadsföring via word of mouth.

Boken rekommenderas till alla som kommer i kontakt med denna typ av marknadsföring, främst på grund av dess konkreta tips och metoder samt den totala frånvaron av fluff. Fokuset på etik är särskilt intressant (och aktuellt). Som avslutning följer här ett litet smakprov ur boken: manifestet.

Word of Mouth-marknadsföringsmanifestet

  1. Lyckliga kunder är din bästa reklam. Gör människor glada!
  2. Marknadsföring är enkelt. Förtjäna dina kunders respekt och rekommendationer. De kommer att göra marknadsföringen åt dig, gratis.
  3. Etik och god service är det viktigaste.
  4. Du är det kunden upplever att du är - inte det du säger att du är.
  5. Negativ word of mouth är en möjlighet. Lyssna och ta lärdom.
  6. Folk pratar redan. Det enda du kan göra är att börja delta i konversationen.
  7. Var intressant eller annars osynlig.
  8. Om något inte är värt att prata om är det inte heller värt att göra.
  9. Gör ”storyn” om ditt företag intressant.
  10. Det är roligare att jobba på ett företag som folk pratar om.
  11. Använd kraften hos word of mouth till att göra så att näringslivet behandlar människor bättre.
  12. Ärlig marknadsföring är mer lönsam.

Vi får säkert tillfälle att återkomma till denna bok.