Daytona.se har nu en responsiv webbdesign

För ett par veckor sedan smyglanserade vi en ny Daytona.se. Om du besöker sajten på en dator undrar du förmodligen vad vi pratar om – allt ser ju ut som vanligt.

Mobil trafik på Daytona.se
Andel mobila webbläsare på Daytona.se mellan Q1 2009 och Q3 2011. Hur ser kurvan ut på din sajt?

Men om du däremot är en av de 13% av våra besökare som surfar in med mobilen ser du förmodligen skillnaden. Det vi gjort är nämligen att anpassa sajten för mobila plattformar, och det har vi gjort med en teknik som kallas .

Responsiv webbdesign är en (relativt) ny teknik där layouten för webbplatsen anpassas dynamiskt baserat på skärmens storlek, så att den passar på datorn, på surfplattan och i mobilen. Det innebär att en och samma sida kan se olika ut på olika plattformar, men ha samma innehåll och samma URL.

Arbetssättet vi hade för Daytona.se, att börja med en fullskalig sajt och sedan skala ner den till ett mobilt fönster, är egentligen tvärtemot jämfört med hur vi brukar göra det för våra uppdragsgivare. Det vanligaste är att vi börjar med en mobilversion och sedan skalar upp den, en variant av progressive enhancement som brukar kallas . Här ville vi dock få en känsla för hur det var att jobba åt andra hållet, och dessutom på en befintlig sajt.

Om du läser det här på datorn, testa gärna att förminska webbläsaren så får du se det in action!