1. You appear to be visiting from a country other than Sweden, please visit our English site.

Digitala kläder på modet

Människor vill, precis som i verkligheten, uttrycka sina personligheter när de deltar i communities. Webbplatser som Habbo och Stardoll har gjort denna virtuella vilja att ha ett eget uttryck till affärsidé. De säljer helt enkelt möjligheten till anpassning - och besökarna köper villigt helt digitala tillgångar för verkliga pengar som inte har någon som helst tillämpning i den verkliga världen.

American Apparels butik i Second Life

Egen ekonomi

Det så omtalade Second Life har dessutom utökat den här monetariseringen genom att skapa en egen ekonomi där användarna handlar med varandra i världens egen valuta, Linden Dollars. Valutan har givetvis en växelkurs gentemot den amerikanska dollarn (just nu ca L$ 266 mot US$ 1), och det finns rikligt med statistik över den ekonomiska aktiviteten. Under mars 2007 gjordes t ex över 11 miljoner transaktioner med L$.

Den här längtan efter att uttrycka sin personlighet i de virtuella världarna har så sakteliga börjat uttnyttjas på samma sätt som den utnyttjas i den verkliga världen - av varumärken.

Det första verkliga företaget i Second Life var American Apparel, vars butik öppnade i juni 2006.

J-Storebutiken i Blipville

Svenska exempel

Häromdagen berättade våra vänner på Mediacom att de hjälpt J-Store att lansera den första butiken i TV4:s virtuella värld Blipville. Lanseringskampanjen för butiken: De första 400 användarna som besökte butiken fick varsitt par virtuella Crocker-jeans att klä på sin karaktär gratis. Jeansen tog slut på bara några minuter.

Även ovan nämnda Stardoll (en av världens största webbplatser för tjejer mellan 7-17) är på väg att släppa in externa varumärken bland de kläder och accessoarer som går att köpa till klippdockorna. [via Henrik (såklart)]

Jag vet inte om den röda tråden mellan detta, detta, detta och detta inlägg börjar framgå. Den är i vilket fall som helst att man måste finnas där målgruppen finns om man vill prata med dem.