Framtidens sociala nätverk

Charlene Li på Forrester Research har i ett långt och läsvärt inlägg brutit ner begreppet ”socialt nätverk” i dess viktigaste beståndsdelar: Identitet, Relationer och Aktiviteter, och eftersom det är Forrester, Affärsmodeller.

För varje beståndsdel förutspår hon sedan hur det kommer att se ut om fem-tio år baserat på utvecklingen fram till nu. Hennes slutsatser är minst sagt intressanta!

I believe [we] will look back to 2008 and think it archaic and quaint that we had to go to a destination like Facebook or LinkedIn to ”be social”.

Charlene Li, Forrester Research

Istället för att vi som idag behöver gå till en viss sajt för att umgås på nätet kommer vårt sociala nätverk att följa med oss oavsett till vilken sajt vi går. Hon menar att det sociala nätverket kommer att vara som luft: vi kommer att ta det så för givet att vi inte tänker på att det finns där men sakna det när det inte finns.

Ett av nutidens (i-lands)problem är ”social networking fatigue”, att man undviker att registrera sig på nya sociala nätverk just för att det är så jobbigt att skapa sin profil och koppla ihop sig med alla sina kontakter - en gång till. I den här fantastiska tråden dras parallellen till en barrunda (vilket angränsar till Mindparks nattklubbsmetafor häromsistens): det blir inte så kul om man varje gång man går till en ny bar lämnar sina vänner bakom sig och socialt sett får börja om eller försöka locka dit vännerna. Om varje person istället kunde hantera sin identitet och sina relationer på ett enda ställe skulle informationen kunna användas i alla typer av sociala sammanhang på nätet och det skulle bli enkelt att förflytta sig mellan de miljöer som är relevanta för individen.

Aktiviteterna man ägnar sig åt på en sajt kommer också att kunna bli tillgängliga på andra sajter, i en kontext där de gör mer nytta. För att låna Charlenes exempel: om min kompis skriver en bokrecension i till exempel ”Books iRead”-applikationen på Facebook så kommer den recensionen att bli tillgänglig för just mig när jag besöker den berörda boken på Amazon under rubriken ”Recensioner från dina kontakter”.

Och där kommer Li in på affärsmodellen. Ju mer inflytelserik en person är, desto mer kommer hon att vara värd ur reklamhänseende. Hon går så långt som att prata om en personlig CPM (via JWT), andra formulerar det som PageRank för människor.

Kika gärna på Charlenes presentation i ämnet samtidigt som du läser inlägget:

Tillägg: En vecka efter att detta skrevs plockade The Economist upp Lis teser i en bra artikel och ytterligare en vecka senare kommenterar både Dan och Niclas.