Google har blivit största varumärket - utan reklam

Millward Brown släppte nyligen sin topplista över 2007 års största varumärken (PDF). På topp-10 hittar vi, som förväntat, varumärken som Coca Cola, General Electric, Microsoft och Toyota. Företag som i årtionden plöjt ner miljarder och åter miljarder dollar i reklam. Att annonsera har alltså varit en lönsam investering.

Etta på listan ligger dock ett företag som på mindre än tio år byggt upp sitt varumärkesvärde på ett helt annat sätt - i princip utan att annonsera mot konsument över huvud taget. Istället för att på artificiell väg ladda sin produkt med förväntade värden så har man enbart satsat på att leverera värde genom att erbjuda den bästa användarupplevelsen. Det är givetvis Google som åsyftas.

We have always believed that building a trusted, highly-recognized brand begins with providing high-quality products and services that make a notable difference in people’s lives. Our user base has grown primarily by word-of-mouth.

Ur Googles årsredovisning (10-k)

Umair på Bubblegeneration (som vi utsåg till 2007 års bästa blogg) menar till och med att det skulle ha motverkat Googles syften om de hade gjort reklam och att de då aldrig skulle ha kommit dit de kommit. Vad tror ni?