Dagens boktips: Groundswell

Många företag är idag lite ängsliga. Den gamla vanliga megafonkommunikationen måste på Internet bytas ut med konversation mellan människor. För på Internet är det kunderna som bestämmer, och de gillar inte megafoner. Att ge sig ut i detta nya landskap och släppa kontrollen är otryggt, men ofta nödvändigt.

Boken Groundswell är skriven av Charlene Li och Josh Bernoff från Forrester Research och försöker leda marknadsförare på rätt väg ut i sociala medier (eller Internet, som det också kallas). Om Clay Shirkys Here Comes Everybody såg på nätet ur ett sociologiskt perspektiv så fokuserar Groundswell helt på hur man använder människors nya beteendemönster i marknadsföringssyfte. Undertiteln säger det mesta: Winning in a world transformed by social technologies.

Man radar upp den ena trygga metoden och checklistan efter den andra, och det känns tryggt och underbyggt av solida siffror1. Och det är också bra metoder och checklistor man kommer med.

Boken baseras på en massiv undersökning som resulterat i en klassificering av olika typer av surfare i form av en stege. Man är antingen en Inaktiv, en Åskådare, en Anslutare, en Samlare, en Kritiker eller en Kreatör - eller en kombination. (Här finns en utförligare beskrivning av stegen.)

Enligt Li och Bernoff ska den process du använder för sociala medier inledas med att definiera på vilka stegpinnar som just dina kunder står på. Detta - People - följer man upp med Objectives, Strategy och sist av allt Technology, och vips fick man en akronymmodell, POST. En självklarhet att börja med ”vem”, ”varför” och ”vad” innan man funderar på ”hur” kan tyckas, men många börjar med sista steget i processen: ”Vad ska vi göra på Facebook?”, ”Vi ska ha en blogg!”

Som i de flesta böcker där man känner att man har bra koll på grundstoffet är det, förutom en föredömlig strukturering, syntes och analys, exemplen från verkligheten som ger allra mest behållning. För den som är relativt ny i de sociala mediernas värld lär boken däremot uppdatera dig på de nya villkor för kommunikation som gäller. Så lägg Groundswell bland de andra böcker du tar med dig ut i hängmattan.

1Det är ju Forrester som ligger bakom, så något annat var inte att vänta. Siffrorna är till salu och kostar 6.000 euro att ta del av för engångsbruk. En fri, synnerligen bantad, variant finns här.