Interaktiv marknadsföring i direktsändning

En av de starkaste kampanjtrenderna på webben sedan ett år tillbaka är kombinationen av kreativ interaktivitet och användargenererat innehåll som visas i realtid på webben. Inte sällan uppstagat av en rejäl PR-kampanj som förklarar de mer eller mindre komplexa koncepten och deras förträfflighet i traditionella media, läs: print.

Några av de mer lyckade kampanjerna är producerade av svenska digitala byråer. Jag tänker såklart på Farfars geniala Heidies-kampanj där man under fem dygn kunde följa två lättklädda tjejers oförutsägbara upptåg på ett ”hotellrum” med en fastkedjad underklädesförsäljare. Upplägget gick ut på att tjejerna tagit över Diesel.coms hemsida och allt de gjorde streamades i realtid och som åskådare kunde man välja kameravinklar etc. Som besökare kunde man bli en del av kampanjen genom att chatta med tjejerna i realtid, få dem att agera på ett visst sätt (japp, idén har tveklöst sina rötter i en än mer avklädd bransch än Diesels) och även följa kampanjen på andra sociala siter som MySpace, Flickr och bloggar.

Ett färskare exempel är Great Works-producerade Absolut Machines, där man via webben kan interagera med en kör bestående av ett gäng ”sjungande” robotar som i dagsläget står på varuhuset PUB i Stockholm. Samtidigt som man påverkar robotarnas sång via webben livestreamas det från PUB.

Tidigare förra året gjordes också flera uppmärksammade kampanjer där man kunde interagera med stortavlor via sin mobiltelefon, också det i realtid. Se bland annat Nike IDs stortavla där man kunde ge förslag på skodesign och vinna skor.



Jag tror att den här typen av interaktiv live-marknadsföring kommer att explodera i takt med bättre bredband, bättre mobiltelefoner och, framför allt, när kampanjerna också tar sig ut i de idag mer passiva mediakanalerna såsom traditionell TV.

Visst borde det gå att köra direktsänd TV reklam, som har sitt ursprung i en webbapplikation med användargenererat eller användarmodifierat innehåll?

Visst borde det ha gått att direktsända Heidie-kampanjen i TV? Varje Diesel-TV-spot hade varit direktsänd och helt unik? Spännande…

Visst borde det gå att redan nu låta konsumenter SMS:a och MMS:a till direktsänd TV-reklam? Om jag exempelvis kan delta i en frågesport eller undersökning med min mobiltelefon (precis som man redan kan i de vanliga TV-programmen) och bli en del av TV-reklamen ökar väl mitt engagemang istället för dagens passiva korvstoppning som leder till kaffebryggning och toalettbesök? Det görs kanske redan?

Ett steg i ovanstående riktning togs för någon vecka sedan då Yahoo Live lanserades skarpt. Tänk dig ett YouTube, fast det du tittar på händer i realtid dvs i direktsändning. Och i sann webb 2.0-anda är det gratis och öppet för alla att använda. Japp, plugga in din webcam och börja sända. Eller förresten, vadå webcam? Kolla in sköna svenska Bambuser där du kan streama direkt från din mobiltelefon ut på webben.

Eller som Calle uttrycker det:
Yahoo Live kan vara ett exempel på en evolutionär utveckling som förändrar en hel bransch eller logik. Om kostnaden för kanalen blir obefintlig och tillgången till den demokratiseras, kommer i sanning fokuset hamna på att skapa värdefullt och intressant innehåll. Låt oss se vad som händer med den traditionella reklamspoten under en femårsperiod.