Nyårslöften 2008

Så här på årets första arbetsdag tar vi tillfället i akt att avge några löften om vad som komma skall.

Under 2008 kommer vi att forsätta tänka strategi först, taktik sedan. Vi kommer att fortsätta se på våra uppdragsgivares webbnärvaro ur ett helhetsperspektiv och i samspel med kommunikationen i andra medier. Dessutom kommer vi att fortsätta att predika om den allt viktigare rollen som webben och webbplatsen spelar för varumärket och se på webben som något större än en försäljningskanal.

Vi kommer att fortsätta leverera webbplatser och tjänster som är tillgängliga, användarvänliga och sökmotoroptimerade. Vi vet nämligen att det inte innebär några extra kostnader eller speciella begränsningar att följa standarder.

Vi kommer att fortsätta skapa sajter med öppet, mikrochunkat, portabelt och remixbart innehåll som kan spela en roll i ett ekosystem snarare än vara isolerade öar. Vi kommer också fortsätta att skapa mashups som kombinerar information och funktion från flera olika källor. För att kunna göra detta kommer vi att fortsätta se på webben med data snarare än sidor i centrum.

Vi kommer att skapa tjänster för mobila plattformar. Både terminaler och nät är numera tillräckligt bra och äntligen börjar priserna på datatrafik att sjunka. Internet i fickan blir en självklarhet under 2008.

2007 var året då bredbandspenetrationen gjorde det riktigt intressant att visa video på webben. Under 2008 kommer vi att fortsätta att skapa och genomföra en satsning för att bli ännu bättre på film, animation, ljud och Flash.

Vi ska fortsätta att skapa många värdeskapande kampanjsajter under 2008. Vi ska integrera dem med den ordinarie hemsidan ännu bättre, och forsätta att skapa idéer som lockar besökare. Och när det är relevant göra helt andra typer av reklam.

Vi kommer under 2008 fortsätta att involvera användarna, på deras villkor. Det innebär att vi kommer att göra fler kampanjer som äger rum i är sociala nätverk, fler aktiviteter riktade mot bloggosfären, fler Facebook-applikationer och alldeles säkert utnyttja andra möjligheter inom social media som inte existerar ännu.

Vi kommer också att fortsätta med och fördjupa vårt interna omvärldsbevakningsprogram Daytona University. Så att vi även 2008 kommer att ha bäst koll på social media, webbstrategi och kommunikation.

Vi kommer att fortsätta och förhoppningsvis intensifiera vårt bloggande, och alltså dela med oss av nämnda omvärldsbevakning. Vi siktar självklart på lucka 24 i InternetWorlds bloggkalender 2008.

Under 2008 kommer vi att göra (minst) en uppföljare till Daytona Sessions. Vi lärde oss massor på vol. 1 och har en mängd idéer för 2:an. Prenumerera för att inte missa det.

Tillägg: Jobba hos oss

Du har väl inte missat att vi söker en produktionsledare och en webbadministratör? Ta chansen!

Tillägg 2: nya funktioner på Daytona.se

I anslutning till helgerna har vi i godan ro rullat ut en del nya funktioner på vår egen sajt som ska göra oss till ännu bättre och generösare webbmedborgare.

  • Om du länkar till våra blogginlägg så får du numera automatiskt en länk tillbaka. (Om din blogg finns med på Knuff.se, vill säga.) Se exempel. Happy linking!
  • Vi skickar numera trackbacks till andra bloggar (så att om vi bloggar om dem så länkar de automatiskt tillbaka till oss). Det blir enklare att hitta och följa konversationen.
  • Genvägar till vanliga bokmärkestjänster och annat smått och gott i anslutning till inläggen.
  • En intern sökfunktion. Formuläret bor tillsvidare i sidfoten.
  • …plus några andra strukturella förändringar som ska göra det lättare att hitta relaterat innehåll.