1. You appear to be visiting from a country other than Sweden, please visit our English site.

Offlinelänken är död?

Antalet annonser i TV, radio och print som avslutas med en länk till kampanj- eller företagshemsidan är stort. En ny variant av detta börjar dock få fäste. Den verkar vara allra störst i Japan [via O’Reilly], men har även skådats i USA.

Istället för att man skriver ut en länk i annonsen så uppmanar man folk till att göra en sökning efter en speciell term i en viss sökmotor. Troligtvis är detta sponsrat av sökmotorn ifråga.

John Battelle uppmärksammade häromdagen att Yahoo! i USA troligen gjort en sådan deal med Honda.

Metoden liknar det sätt som Intel byggde sitt varumärke på. Man betalade halva mediakostnaden för datortillverkarna mot att dessa lyfte fram att de byggt sina produkter på Intel-processorer. Strategin och budskapet, Intel Inside, var grunden till en av världens mest framgångsrika varumärkeskampanjer.

I Yahoo!/Honda-fallet avslutas Hondas film med ”Sök efter ’shop honda’ på Yahoo! för att få specialerbjudandet” (budskapet finns tyvärr inte med i onlineversionen). Precis som Battelle kan man invända mot utförandet av annonsen som visas i sökresultatet, men det är onekligen ett nytt sätt för Yahoo! att försöka öka sin sjunkande marknadsandel inom sök och stärka sitt varumärke.

Är metoden bra eller dålig för Yahoo! respektive Honda? Vad tycker ni?