1. You appear to be visiting from a country other than Sweden, please visit our English site.

Om inte Muhammed kommer till berget

Den gamle användbarhetsgurun Jakob Nielsen brukar säga:

”Användarna ägnar mesta delen av sin tid åt att besöka andra webbplatser”

Jakob’s Law

Det får följder, inte bara när det kommer till att alla webbplatser måste se ut och fungera ungefär på samma sätt för att inte förvirra besökarna, utan också för att det krävs en strategi för att få besökarna att besöka just din sajt. En strategi för detta som växer stadigt och hänger ihop med hur webben blir alltmer social och användargenererad vänder på steken. Istället för att besökarna ska komma till din sajt, så får din sajt komma till besökarna. Och var finns då besökarna enligt Jakob’s Law? Jo, på andra webbplatser.

En MySpace-profil med en YouTube-video inlagd.

YouTube är ett företag som till stor del bygger på detta sätt att nå sina användare. Det sägs att huvuddelen av videouppspelningarna av YouTube-videor sker från communityn MySpace. YouTube erbjuder en liten HTML-kodsnutt intill varje video, som sedan vem som helst kan kopiera och klistra in på sin egen sida, till exempel på MySpace eller på sin blogg. De här små miniapplikationerna som man kan klistra in på andra webbplatser brukar kallas för widgets. Och det finns en hel skock med företag som lever på att användarna vill tapetsera sina digitala hem med innehåll, som BBC Online formulerade det i sina briljanta webbprinciper [via Fredrik].

I fältet som heter ”Embed” finns den kod man använder för att kunna lägga in YouTube-widgeten

Just MySpace, i egenskap av överlägset största plattform för widgets, har börjat knorra eftersom widgetarna ofta fungerar som en interaktiv men gratis annons för widgettillverkaren. Och annonser (betalda sådana) är MySpace levebröd. Att MySpace därför inom kort kommer att ta ut någon form av avgift från widgettillverkarna är inte helt otänkbart. Mot detta talar att mycket av MySpace styrka ligger i att användarna har en sån stor frihet att anpassa sina sidor och att tröskeln för att byta community är relativt låg. Om MySpace börjar begränsa användarnas möjligheter samtidigt som konkurrenterna uppmuntrar widgets skulle det potentiellt kunna ske en flykt av användare. Mashable skriver mer om detta.

Dag König är en av många som har lagt in widgetspelaren från Podradio.nu på sin egen sajt.

En modern webbplats, åtminstone en där användarna står för innehållet, är i princip inte komplett idag utan en eller ett par widgets. Till Daytonas utvecklingsprojekt Podradio.nu skapade vi för något år sedan en radiospelare i form av en widget. Besökarna får en liten bit HTML som de kan lägga in på sin egen sajt, och då visas Podradio-spelaren.

En widget fyller tre huvudsakliga syften:

  • Den är bra för den som lägger in widgeten, som kan ge bättre service och innehåll till sina besökare.
  • Den är bra för besökaren, som inte behöver gå till en annan webbplats för att ta del av innehållet.
  • Den är bra för widgetmakaren, vars varumärke och innehåll får en vidare distribution.