Praktikanter går på grund i webbträsket

Vi började vår två veckors praktik med en uppgift. Att skriva om webbcopy. Resultatet skulle publiceras på Daytonas blogg och vara något som vi sedan hade med i vårt cv.

Enkelt, tänkte vi och tittade på varandra och smålog. Någonstans hade vi en bild av att folk skulle referera till vårt inlägg när de diskuterade webbcopy. Vi drömde oss iväg och fantiserade om besöksrekord och hyllningar.

Vi samlade massvis med information. Google, bloggar, böcker, tidskrifter. Vi rotade överallt. Dag två hade vi redan lyckats torka ut en rosa överstrykningspenna. Vi var på gång!

Självsäkert gick vi in i det gröna konferensrummet på Daytona för vårt första avstämningsmöte. Vi slog oss ner med varsin kopp kaffe, ett tryggt leende och med stenkoll på läget. Fem minuter in i presentationen smakade kaffet inte lika bra. Vad hade vi gett oss in på? Maria projektledare och Eva copywriter skummade igenom vårt tänkta blogginlägg, skruvade på sig och tittade på oss. Jag är inte riktigt med, sa Eva. Vad vill ni egentligen säga med er text?

Det är svårt det här med regler sa vi omvartannat, alla tycker olika. Det finns de som tycker man ska skriva korta stycken med korta meningar och andra tycker att webbcopy bara ska handla om sökmotoroptimering. Några säger att man inte får använda slangord och andra säger att man ska vara personlig. Hur ska vi förhålla oss till alla dessa regler och åsikter? Borde man inte fokusera på läsaren och inte på alla webbregler frågade vi Eva. Jo sa Eva, det ligger ju något i det.

Vi skrev om inlägget och mailade det till en art director, en copywriter och en strateg. Efter ett par minuter ringde våra telefoner. Alla sa de samma sak: vad vill ni egentligen säga med det här? Vårt budskap hade inte nått fram. Lika snabbt som vi blivit självsäkra trillade vi tillbaka.

Vi insåg att vi inte skulle hitta svaret på två veckor. Det skulle förmodligen ta oss längre tid. Vi behöver träffa fler människor, skriva fler webbtexter och skaffa oss mer erfarenhet.

Det vi ändå kom fram till är att text handlar om vem du skriver för. Bra webbcopy möter människor i olika situationer. Då känns det inte lika viktigt att flirta med Google. När texten når fram till läsaren har den uppnått sitt mål.

Men vad vet vi? Vi är bara två praktikanter.

Tills vi hittar vårt svar lämnar vi gladeligen över uppgiften och frågan till er. Vad är webbcopy? Och finns det egentligen något svar?

Katja Janford och Arvid Ahnström utbildar sig till copywriters på Forsbergs.