1. You appear to be visiting from a country other than Sweden, please visit our English site.

När en upphandling är offentlig

Hösten 2009 deltog vi i en offentlig upphandling där uppdraget var att göra om Riksdagen.se. Sveriges riksdag är en viktig institution i den svenska demokratin och vi tog uppdraget på största allvar. Våra resonemang byggde till stora delar på öppenhet och att den svenska offentlighetsprincipen bör förlängas till och förvaltas även på digitala arenor. I den andan skrev vi ett blogginlägg efter beskedet om att vi förlorat upphandlingen där vi presenterade våra Riksdags-tankar som kan läsas här.

Häromdagen såg vi via vår vän Erik Stattins bokmärken att en betaversion av nya Riksdagen.se hade släppts.

Nya Riksdagen.se BETA
Nya beta.riksdagen.se

 

Den kändes bekant på något sätt.

Anledningen till igenkänningen fick sin förklaring när vi plockade fram vårt designförslag från upphandlingen.

Daytonas bidrag
Daytonas designförslag i upphandlingen

 

Men är det inte bara en slump?

Det kan vi faktiskt få en aning om eftersom detta gäller en offentlig upphandling. Så låt oss titta på det vinnande designförslaget från upphandlingen, från KnowIT.

KnowIT:s förslag
KnowIT:s vinnande design

 

Är designen på den nya betasajten mer inspirerad av vår inlämning än av KnowIT:s? Vad tycker ni? Vad tycker KnowIT? Och vad tycker beställarna hos Riksdagen.se?