Så optimerade vi Daytona.se för sökmotorerna

70% av alla e-handelstransaktioner initieras via någon av sökmotorerna enligt Forrester/IAB. Att synas i dem är alltså viktigt. Och eftersom det i princip bara är de översta sökträffarna som blir klickade på råder en stenhård konkurrens om att hamna överst.

Även om det är väl förborgade hemligheter hur Google och de andra sökmotorerna avgör ordningen för hur resultaten av en viss sökning ska visas, finns ett par generella framgångsfaktorer. En är att kontinuerligt skapa så bra innehåll att folk länkar till dig. En annan är att (måttfullt) använda sig av ord som målgruppen använder när de söker.

Men man bör också utveckla sin sajt på ett sätt som hjälper sökmotorn dels att hitta alla sidor, dels att avgöra vad som är viktigare än annat. Detta är borde vara ren hygien när man utvecklar webbplatser år 2007. En lycklig omständighet är att den här grundläggande optimeringen i mångt och mycket sammanfaller med W3C:s webbstandarder och svenska myndigheters riktlinjer, så genom att följa dem så kan man uppnå både tillgänglighet och sökoptimering.

En utförlig referens för sökmotorernas förmodade kriterier finns hos SEOmoz. Vi utgick bland annat från den när vi byggde Daytonas sajt.

Optimering på Daytona.se

  • Vi skriver relevanta texter som håller sig till vårt ämne (eller försöker åtminstone! :) Detta är den absolut viktigaste punkten - utan bra innehåll anses man inte vara relevant av vare sig sökmotorerna eller (ännu viktigare!) besökarna.
  • Sidornas titlar innehåller viktiga och relevanta ord. Förutom att påverka rankingen så visas titeln dessutom i sökresultatet och utgör en av de viktigaste faktorerna även när det handlar om att få den som sökt att klicka på just vår länk.
  • Vi skriver länktexter som innehåller viktiga och relevanta ord. Vi försöker undvika ”Läs mer” och ”Klicka här”.
  • Vi använder etiketter, och får därmed på köpet en relevant intern länkstruktur där länktexter och URL:er utgörs av viktiga ord.
  • Vi använder URL:er (adresser) som är läsbara och dessutom innehåller viktiga ord. Vi har inga intetsägande ID-nummer i länkarna!
  • Vi länkar flitigt till externa källor som har tyngd inom vårt ämne. Ett exempel, förutom när vi länkar från brödtexterna, är etikettsidorna som länkar till bloggsökmotorerna Technorati och Bloggar.se. Det ger oss dels utgående relevanta länkar, dels inkommande relevanta länkar (eftersom bägge sajterna länkar tillbaka).
  • Vi märker upp vårt innehåll med semantisk och giltig HTML eller XHTML, så att sökmotorn förstår vad som är vad; att sidans rubrik är viktigare än mellanrubrikerna som i sin tur är viktigare än brödtexten. Och att den här texten utgör en av punkterna i en punktlista. Och så vidare.
  • Vår server svarar (relativt) snabbt på anrop.
  • Vi berättar för bloggsökmotorerna att vi har gjort uppdateringar med så kallad ping. Då länkar de tillbaka till oss per automatik.
  • Vi erbjuder RSS-flöden som gör det enkelt för andra att återpublicera vårt innehåll (ofta med en länk tillbaka till oss).
  • Vi erbjuder sökmotorerna en särskild webbplatskarta i XML-format, så att de snabbt och smärtfritt kan indexera alla våra sidor.

Den observante ser att vi inte gör något som är dåligt för besökaren eller strider mot sökmotorernas riktlinjer - tvärtom. Det är värt att påpekas. För tyvärr går det inte att skriva ett sånt här inlägg utan att nämna att det fortfarande finns en uppsjö av skumma så kallade sökmotoroptimeringsföretag som medvetet tricksar och bryter mot policies för att försöka få kunderna högre upp i sökresultaten. Det gjorde de bland annat åt ett tyskt företag med med följden att företagets webbplats svartlistades från Google i februari 2006. Det skulle innebära en katastrof för vilket litet källarföretag som helst. I det här fallet hette företaget BMW.