1. You appear to be visiting from a country other than Sweden, please visit our English site.

Sex tips för Google Analytics

Ok, jag erkänner: Jag är en sifferjunkie. Och Google Analytics ger mig min fix. En naturlig och viktig del av Daytonas arbete är uppföljning dels av kampanjaktiviteter, dels av webbplatser i vidareutvecklingssyfte. En webbplats blir nämligen aldrig färdig, och statistiken kan ofta (men inte alltid) berätta vad som ska göras och vad som är viktigast. Några av våra uppdragsgivare använder andra, mer avancerade verktyg för statistik - men för det stora flertalets behov skulle Googles lättanvända gratistjänst vara mer än tillräckligt. Det är också mycket viktigare att ha ett verktyg man verkligen använder än att ha ett avancerat enterprise-verktyg för syns skull. Efter att ha använt Google Analytics på ett tiotal sajter sedan det lanserades för snart två år sedan har jag en del enkla tips att dela med mig av, lagom till att de släppte version 2.0.

1. Definiera mål

Målet med din webbplats (eller kampanjsajt) är förhoppningsvis inte att ”få många besökare” (om du inte är ett medieföretag som lever på annonsering, förstås). Att du har ett stort antal besökare är inte värt ett dyft om de inte gör det du vill att de ska göra. Genom att definiera mer konkreta mål än ”många besökare” kan du avgöra vad som är värt att mätas. Bra mål kan röra ”försäljningsvolym” (såklart), ”antalet nya registrerade användare”, ”antalet nya prenumeranter på nyhetsbrevet”, ”antalet som tog del av ditt viktigaste budskap”, ”antalet nedladdade prospekt” och liknande.

Sätt antalet besökare i relation till dina mål. Det finns två anledningar till en låg kvot: antingen är din webbplats dålig på att konvertera besökarna eller så är den trafik du köper av dålig kvalitet. (Oftast gäller både och.) Det här måttet ger dig en bild av att något kanske borde åtgärdas, men inte vad. För att få veta vad du bör göra kan du titta på tratten och jämföra olika besökarsegment.

Funnel

Det går att se vad som händer i varje steg i beställningsflödet.

2. Analysera tratten (funnel analysis)

För varje mål du har satt upp ovan, definiera flödet som besökarna ska följa för att komma till ”avslut”. Du kan sen få en tydlig grafisk överblick över i vilket eller vilka steg som besökarna avbryter processen. Fastnar de på inloggningssidan eller på kreditkortssidan? Och vart tar de isåfall vägen? Den här informationen är oerhört värdefull för att få veta hur och var det finns frågetecken hos dina besökare som du kan räta ut.


Segment

Översiktsvy för de besökare som kommer till Daytona.se från organiskt sök.

3. Jämför olika besökarsegment

Är den trafik du köper av hög kvalitet? Dvs hjälper den till att uppnå dina mål? Google Analytics håller reda på varifrån dina besökare kommer - både från vilken sajt de kommer och om det var via en annons, en sökning eller något annat de kom. Spårning av annonser görs automatiskt för Google AdWords, men har du andra trafikkällor du kontrollerar, t ex annan annonsering eller nyhetsbrev kan du enkelt haka på parametrar sist i den inkommande länken, så att dina banners t ex pekar på:

http://www.daytona.se/?utm_medium=banner

När du väl börjat registrera den här informationen kan du i många vyer se t ex vad besökarna som kom via dina banners gjorde kontra vad de som kom via dina AdWords-annonser gjorde. Om någon grupp besökare är dåliga på att hjälpa dig att nå dina mål är det en tydlig signal att göra något. Steg ett är kanske att ändra landningssidan för dessa besökare så att den fångar upp dem bättre, alternativt att ändra på budskapet i dina annonser så att ”rätt” besökare klickar.


4. Experimentera!

Det låter kanske som en dålig idé och riskfyllt att experimentera med din webbplats. Men - att utforma webbplatser är ingen vetenskap. Visst, det finns tio års erfarenhet av interaktions- och webbdesign, en hel del standarder vad gäller gränssnitt och man kan fånga upp många problem med användartester. Men för att dra paralleller till evolutionsläran: för att hitta den optimala lösningen (när man inte har en given formel) krävs ett visst element av ”slump”. Det allra värsta som kan hända är att det blir sämre och då går det att rulla tillbaka till den gamla varianten på ett kick. För att minimera riskerna kan du göra som de stora (och verkligt innovativa) sajterna, som till exempel Amazon och Google. De utför experimenterandet på så sätt att de bara visar det som de vill testa för ett litet, slumpmässigt urval av sina besökare. Sedan kan de enkelt jämföra vilket av de olika besökarsegmenten som gjorde bäst ifrån sig enligt ovan.

Det är också enkelt att jämföra med hur det såg ut innan ändringen gjordes.


Compare

Antalet besök den senaste månaden jämfört med månaden innan.

5. Jämför olika tidsperioder

Förutom att se utvecklingen över tid är den här funktionen perfekt för att jämföra effekten av förändringar på webbplatsen. Med hjälp av jämförelsefunktionen får du se båda siffrorna sida vid sida - mycket smidigt!

I de flesta vyer ser man då förändringen i procent. Här intill har till exempel antalet sidvisningar ökat med nästan 37% jämfört med den jämförda perioden. (För den nyfikne: de här fina siffrorna gäller Podradio.nu, och ökningen beror till stor del på det pågående Podradiopriset - en aktivitet helt utan budget riktad mot bloggosfären.)


Instrumentpanel

Klicka på ”Add to Dashboard” för att lägga till aktuell vy till din startsida.

6. Skapa din egen instrumentpanel och prenumerera på rapporter

All den här statistiken är såklart meningslös om du inte tittar på den regelbundet.

För att göra ditt liv mycket enklare och mindre tidskrävande kan du skapa din egen instrumentpanel. Det är din egen startsida som du ser först av allt när du loggar in. På den ska du samla alla dína mål och andra viktiga siffror, så att du snabbt får en överblick över aktiviteten på din sajt. Google Analytics har mängder av funktioner och många ligger gömda långt ner i strukturen, så genom att samla dina viktigaste mätvärden på startsidan riskerar du inte att missa något väsentligt.


Email

Efter att du klickat på ”Email”-knappen kan du ställa in hur ofta du vill få rapporterna.

Ställ också in så att du får en veckorapport i PDF-format via e-post. Prenumerera åtminstone på din instrumentpanel, men lägg också till alla andra statistikvyer du är intresserad av till dina e-postrapporter.