Ted om entreprenörskap, tekniken och vikten av att experimentera

I fredags hade vi webbentreprenören Ted Valentin här på besök. Ted är mannen bakom tjänster som Sushikartan, Restaurangkartan, Blogipedia (“som Wikipedia fast bättre”), Uppsatser.se och nu senast Lookup.to. Plus lika många sajter till och dubbla det.

Ted inleder vårt lunchseminarium med ett foto föreställande en man med laptop på en solig strand. Bilden föreställer Teds vision av hur livet som entreprenör kan vara om man bara vågar. Vi har bänkat oss kring konferensbordet och för en stund glömmer vi snön som faller utanför fönstret.

En timmes lunchseminarium
Ted Valentin på Daytona University

Som Ted ser det finns det flera problem med entreprenörskap i Sverige. Talanger snärjs av konsultföretag och vi är dåliga på att skapa new business. Och varför är det ingen som är snabb på att skapa innovation kring nya tekniker när de blir tillgängliga? Till exempel när Facebook släpper nya API:er.

Ted var själv tidigt ute när möjligheten gavs att annonsera på Google. År 2003 kunde han köpa klick för 20 öre och via sina webbplatser sålde han trafiken vidare för några kronor. Det var ett “window of opportunity” som fanns just då och det kommer nya sådana fönster hela tiden. Det viktiga är att vara snabb att dra nytta av dem och att experimentera. 9 gånger av 10 blir det kanske fel, men man får testa tills man hittar något som fungerar.

Ted ger oss ett exempel på en av de saker som fungerat mindre bra. Sedan i somras är det möjligt att logga in på Teds kartsajter med Facebook. “Tänk att kunna se sina polares recensioner, det måste ju bli hur stort som helst!” Men i realiteten fungerar det inte. Anledningen är att bara 10% av de nya användarna väljer att logga in med Facebook. Därmed är det ytterst få som får med en så pass stor del av sitt sociala nätverk in på sajten att det faktiskt tillför något.

Ytterligare ett problem är att ett nätverk som är relevant i ett sammanhang inte är relevant i ett annat. Du kanske är kompis med Jocke Jardenberg på Facebook för att du tycker han är grym på sociala medier. Men är du intresserad av hans recensioner av caféer i Helsingborg?

Ted menar att i just det här fallet hade det varit bättre att utgå från Facebooks API och skapa en ny smart tjänst utifrån det. Så gick det till när han skapade sin senaste sajt Lookup.to som är hårt knuten till Facebook. Exakt vad tjänsten ska användas till visste han inte riktigt när han började. Men nu ser han att man kan använda den för att hitta intressanta människor, till exempel kvinnliga entreprenörer.

En timme går snabbt och vi tackar Ted för en inspirerande föreläsning. Så vad lärde vi oss av Ted denna dag? Kanske att oftare våga ta avstamp i tekniken för att skapa nya innovativa tjänster. Och att saker som verkar bra i teorin inte alltid fungerar i praktiken. Enda sättet att säkert veta är att faktiskt prova!

Teds föreläsning är ett exempel på aktivitet som vi genomför för att höja vår kompetens och för att inspireras. Läs gärna mer om Daytona University här.