10 saker att ha koll på inom sociala medier

Aki Spicer, planner på Fallon, har listat tio saker som marknadsförare bör ha koll på inom sociala medier.

  1. Den sociala grafen - beskriver kopplingarna till dina kontakter. Det är ofta genom den sociala grafen som word-of-mouth uppstår.
  2. Social shopping - i en social miljö (som på Internet) tas köpbeslut under påverkan av andra kunder.
  3. Portabilitet - innehåll ska kunna konsumeras och publiceras av vem som helst på andra ställen än där det hade sitt ursprung.
  4. Lifestreaming - allt fler tjänster låter användarna ständigt berätta vad de gör eller varför inte sända sina liv i direktsänd video.
  5. Crowdsourcing - öppna upp och släpp in användarna i din produktutveckling. Tillsammans kan ni göra produkten bättre.
  6. Continuous Partial Attention - att hela tiden kasta ett öga på någon av alla de sociala verktyg man använder. Uppmärksamhet blir hårdvaluta.
  7. Open Social - ett öppet system kommer att vinna över ett stängt.
  8. Integritetsskydd - när en så stor del av människors identitet finns på nätet blir det allt viktigare med förtroende och integritet.
  9. Virtualitet - framförallt unga tillbringar mycket tid i virtuella världar och kräver allt rikare upplevelser för sitt sociala liv online.
  10. Nya mätmetoder - i sociala medier ställs helt nya krav på resultatmätningar. Där ges också stora möjligheter till att få reda på vad människor tycker om dig.

Se Aki berätta själv här: