1. You appear to be visiting from a country other than Sweden, please visit our English site.

Vad letar dina besökare efter?

Få saker skvallrar mer högljutt om besökarnas intentioner än en sajts interna sökfunktion. Genom att titta på vad människor söker efter kan man hitta både det ena och det andra som man inte kände till när man byggde sajten - och allt formulerat med användarnas egna ord. Ofta är sök en av de absolut mest använda funktionerna på en sajt, så lärdomarna måste tas på allvar. Inte sällan kan en analys medföra ändringar både vad gäller sajtens terminologi och struktur.

En annan vanlig reaktion efter en genomförd analys är att redaktionellt lyfta upp önskade sökträffar för vanliga och viktiga sökord.

Google Analytics rullade ut specialfunktionalitet just för sajtsök i fredags, vilket har gett en del välförtjänt uppmärksamhet till den typen av analys.

Ett rekommenderat sökresultat för en sökning på ”5310”

Vi hade inga sådana specialverktyg till hands när vi för några år sedan gjorde en sökanalys på Nokia.se. Ändå kunde vi, med lite handpåläggning, dra intressanta slutsater om vad besökarna var ute efter och hur vi skulle kunna hjälpa dem att hitta rätt. Resultet av analysen blev att vi skapade en helautomatisk lösning för rekommenderade sökresultat.

En sökning på ett modellnamn ger en bild på modellen, en kort beskrivande text och ett antal nyttiga länkar till produktinformation, support och kompatibla tillbehör.

Man får motsvarande rekommenderade länkar även för sökningar på tillbehör och teknologier.