Vad ska du egentligen med en hemsida till?

Det har de senaste åren gått upp för de flesta företag att Internet används på ett annat sätt än tidigare. Ändå har många fortfarande en väldigt traditionell syn på sin ”digitala närvaro”. Det man ska ha är en företagshemsida som marknadsför företaget och företagets produkter. Om man är riktigt progressiv ska man sökmotoroptimera och kanske rent av köpa sökord eller bygga skojiga satellitliknande kampanjsajter så att man får dit några besökare.

Detta synsett är föråldrat, eftersom det bygger på ett inifrån-ut-perspektiv som bara ser till en liten, liten del av ett företags digitala närvaro. Man missar att göra den mest grundläggande hemläxan: vad ska webbplatsen vara till för och för vem och när? Och inte minst: finns det kanske andra sätt att kommunicera på nätet som är mer effektiva än en företagshemsida?

I en värld där man alltmer börjar se i termer av ”markets are conversations” sker en stor del av aktiviteten kring varumärket där målgrupperna finns och konverserar - och det brukar inte vara på företagshemsidan. För att dra till med en gammal Nielsen-klyscha än en gång: ”Användarna tillbringar den största delen av sin tid på andra webbplatser”. (Och ofta med rätta.)

För att illustrera lånar jag ett exempel från Southern Fried Tech:

  • För att köpa ett par adidas så går jag till Shoppingadidas.com.
  • För att kommunicera med andra adidas-fans går jag till adidas MySpace-profil, eller motsvarande om jag skulle vara medlem på Facebook eller i Second Life (video).
  • För att se adidas senaste reklamfilm går jag till YouTube.
  • För att läsa om adidas historia går jag till Wikipedia.
  • För att hålla koll på de senaste gympaskorna hänger jag på någon av alla sneakerbloggar.

Med alla de här alternativen till hands, som vart och ett är överlägset adidas företagshemsida i sitt respektive gebit, i vilket sammanhang skulle jag vilja gå till den sajt där jag vet att företaget framställer sig i god dager på traditionellt marknadsföringsmanér? Den gör det dessutom på sina egna villkor, och utan att inbjuda till konversation. Möjligen skulle jag gå dit för att kontrollera fakta om en produkt när jag redan läst dess goda omdömen på de andra sajterna.

Läs gärna vidare på Jeremiah Owyangs blogg om att ”den traditionella företagshemsidan är irrelevant”. Det inlägget har fått en del välförtjänt uppmärksamhet på sistone.