Valkampanj 2.0

De som kandiderar i det amerikanska primärvalet har nog läst Joe Trippis bok The Revolution Will Not Be Televised: Democracy, the Internet and the Overthrow of Everything. Boken handlar om hur Howard Dean framgångsrikt utnyttjade nätet för att engagera gräsrötterna. I den pågående kandidatkampanjen är framförallt demokraterna ivriga användare av Internet i allmänhet och sociala nätverk i synnerhet. Här följer ett par exempel.

Hillary Clinton

Hillary låter, precis som Howard Dean gjorde för fyra år sedan, sina anhängare starta egna insamlingar.

Annars är hon relativt passiv med att använda nätverken. Videon där hon tillkännagav sin kandidatur gjorde hon till exempel på sin egen hemsida och inte, som John Edwards, på YouTube. (Hon har senare ändrat sig på den punkten, och erbjuder nu besökarna att sprida hennes videor via YouTube.) Hillary har däremot använt sig av Yahoo! Answers, där hon ställde frågan Baserat på din egen familjs upplevelser, hur tycker du att vi kan förbättra sjukvården? Hillary fick ca 38.000 svar från engagerade väljare.

Barack Obama

Obama har skapat ett eget integrerat community, och är dessutom medlem på Flickr, YouTube och Facebook.

Uppdaterat 2007-04-28: Obama finns nu också på Twitter.

John Edwards

Edwards ligger just nu trea i racet, och är den som är absolut mest aktiv i sitt nätverkande. Dels ligger han sist bland favoriterna, dels har han minst kampanjbudget - och nätet är fortfarande en billig kanal. Hans kampanj är aktiv i hela 24 olika communities. Och man kan följa allt han gör eftersom han använder Twitter. (Det är ungefär som Mauds bildblogg, fast utan bilder.)

Om utfallet i primärvalet kommer att avgöras på nätet eller inte låter jag vara osagt, men det är tydligt att alla kandidater satsar betydligt mer än vad vi såg för fyra år sedan. Och att satsningarna spelar i en helt annan liga än de svenska politikernas.