Strategi

Internet har förändrat kundernas beteende och förväntningar på ett sätt som har skakat om många branscher i grunden. Det är affärskritiskt att erbjuda kundupplevelser som tar vara på de digitala möjligheterna.

Vi är experter på digital transformation och innovation. Med erfarenheter från branscher som resor, media, handel samt bank och försäkring vet vi hur svår utmaningen är att ta rätt beslut och göra rätt i sin digitala satsning. Och hur viktigt det är att gifta ihop den fysiska delen av affären med den digitala. Med utgångspunkt i insikter om kundernas behov och uppdragsgivarens affär förverkligar vi framtidens bästa kundupplevelser — där det digitala är i centrum.

Vår process för kundcentrerad digital transformation

Vårt strategiarbete utgår alltid från kunden. Genom att förstå kunderna kan vi se hur deras behov kan stödjas av tjänster som uppdragsgivaren tillhandahåller idag eller skulle kunna tillhandahålla — oavsett vilken kanal kunden väljer. Vårt arbete följer en enkel innovationsprocess, där uppdragsgivaren är delaktig i alla steg.

1. Nuläge

Till att börja med behöver vi förstå vår uppdragsgivares situation. Vilka är de primära drivkrafterna och övergripande målen med projektet och vad behöver vi ta reda på för att lyckas? Tillsammans med uppdragsgivaren kartlägger vi också intressenter och hur förankring ska ske.

2. Research och insikter

Vår research sker inom tre områden: vi behöver förstå kunderna och deras behov, vi behöver förstå uppdragsgivarens affär och organisation och vi behöver förstå det ekosystem och den marknad som uppdragsgivaren verkar inom.

3. Hypoteser

Det mest effektiva arbetssättet för innovation är att visualisera ett stort antal idéer och testa dem på kunder. Här tar vi fram utkast på koncept i en iterativ process. I varje omgång testar vi koncepten på kunder för att kunna förbättra och förfina dem till nästa varv.

4. Strategiformulering

Strategin utgör en kundsäkrad målbild för den digitaliserade kundupplevelsen. Ofta består den av

  • kundinsikter och riktlinjer
  • framtida kundresekartor eller blueprints
  • handlingsplan och övergripande koncept för ett antal taktiska aktiviteter

5. Design och implementering

Steve Jobs brukade säga ”It’s all in the shipping.” Det är i förverkligandet av strategin och konceptet som allt avgörs. Vi har vunnit ett antal designpriser genom åren och sätter stor vikt vid pixelperfektion. Men — minst lika viktig är användbarheten, och därför jobbar vi i en prototypbaserad iterativ process med många kundinteraktioner. Låter det omständligt? Det är det inte. Tvärtom, det är både snabbast och ger bäst resultat. Domäner kan du registrera här.

Här kan du läsa mer om hur vår designprocess ser ut.