Konkurrensen är hård samtidigt som branschen är väldigt traditionell. Hur skulle man kunna skapa ett nyskapande koncept som bryter mot de traditionella hotellen? Genom att förenkla bokningsprocessen. Genom att tänka helt nytt. För det behövdes en digital expert som kunde skapa en strategi för kundupplevelsen och genomföra den i praktiken.

I september 2013 gick HTL hotels ut i medierna med att de planerade en ny hotellkedja. Sju månader senare öppnade det första hotellet med 274 rum och en lounge öppen för alla på Kungsgatan i Stockholm.

Digital innovation

Smarta digitala lösningar som gör det smidigt för hotellgästerna att göra research, skräddarsy sin hotellvistelse, boka och bo – och som också gör det möjligt för HTL att tydliggöra den låga prissättningen. Det är några av de bärande delarna i den nya hotellkedjan.

På HTL kan gästerna exempelvis använda en mobilapp (utvecklad av Zaplox) som rumsnyckel. Den innehåller även hotellinfo och en cityguide. Gästerna kan också checka in och ut själva.

”Your objective will be to establish a new business model based on the digital platform”

HTL:s brief, 23:e september 2013

Vårt uppdrag bestod av att ta fram koncept och design för de digitala kontaktytorna i HTL:s kundupplevelse, med primärt fokus på den responsiva htlhotels.com.

Projektet genomfördes parallellt med att hotellrummens inredning, prismodellen för att bo på HTL och annat i själva erbjudandet fortfarande höll på att definieras.

Strategi

Det här ska vi göra

Efter ett inledande strategiskt arbete landande vi i tre tydliga målsättningar:

Research

För att ta reda på hur vi skulle nå målsättningarna behövde vi förstå målgruppens behov och förväntningar, HTL:s affärsmässiga drivkrafter och hur hotellmarknaden fungerade.

Intervjuer

Vi gjorde djupintervjuer med potentiella kunder om deras attityder och beteende när de väljer boende vid fritids- och jobbresor. Vi läste också in oss på tidigare genomförda undersökningar.

Mobilen avgörande

All research vi gjorde gav oss en samstämmig bild: kunderna använder ofta mobilen för att göra research om resor och hotell.

”4 out of 5 searches made on Expedia sites are made from a mobile, 20% of the reservations are made from a mobile device.”

Expedia Eye for Travel May 2013

Tre avgörande insikter

Vi kartlade hotellkunders beteende och tog fram en kundresekarta.

1. Utgå från bokningsbeteendet

Boende på hotell bokas i genomsnitt tre veckor innan besöket och ofta används en blandning av dator, surfplatta och telefon i researchen innan beslutet om vilket boende man kommer att boka. Men det blir också vanligare att göra sin bokning med mycket kort varsel ett par dagar innan besöket och då görs det ofta via telefon.

En hotellsajt behöver därför fungera snabbt, smidigt och snyggt oavsett vilken enhet, skärmupplösning eller uppkoppling den potentiella kunden har.

2. Känslan är extra viktig…

Design och känsla är viktigt i valet av hotell och HTL är vid lanseringen en relativt okänd hotellkedja. Det är därför extra viktigt att alla potentiella kunder får en positiv upplevelse och tydlig bild av vad som är speciellt med HTL redan när de letar efter alternativ.

3. …även i bokningsflödet

I hotellbranschen är det vanligt med snygga sajter som direkt efter att man valt att börja boka rum byts ut mot ett bökigt och odesignat bokningsflöde. Det gör ingen glad. Vi hade därför lika höga ambitioner inom form, snabbhet och upplevelse för alla steg i själva bokningen av ett rum som för presentationen av hotellet.

Design

Lika viktigt digitalt som i loungen och på rummet

Vi arbetade tätt tillsammans med potentiella slutkunder i en iterativ process för att säkra koncept, visuellt manér och gränssnitt.

För att tydligt och direkt visa att HTL:s första hotell ligger mitt i centrala Stockholm ville vi ge en känsla av staden. Vi löste det med en unik film över Stockholms skyline som vi filmade med en drönare.

Drönare till vår hjälp

Designiterationer

I en snabb iterativ process arbetade vi fram designen tillsammans med HTL:s potentiella kunder.

På rätt väg?

När vi kommit en bit i designarbetet lät vi i två omgångar potentiella kunder bedöma var på en skala över ett antal värdeord de tyckte att det visuella uttrycket befann sig. På så sätt kunde vi se att vi var på rätt väg.

Visuellt manér

Vi landade i en luftig, modern känsla med stora bilder som tar för sig och generösa innehållsblock.

Ett utsnitt ur det komponentbibliotek vi byggde upp i designarbetet.

Varumärket = gränssnittet

Många aspekter samspelar i hur vi uppfattar ett varumärke. En oerhört viktig del är upplevelsen av tjänster och hur användbara de är. Bokningsflödet är därför en central del i en hotelltjänst. Varje detalj i det bokningsgränssnitt vi tog fram är noga uttänkt och direkt baserat på våra insikter om kundernas beteende – utan att göra avsteg från HTL:s visuella koncept.

Klicka på bilden för att förstora.

Startsida med film
Rumsbilder
Menyn
Bokningskalendern
Översikt och val i flödet

Klara, färdiga, boka!

Redan innan öppningen var HTL:s första hotell i princip fullbokat. Under sommaren 2014 har gäster från över 80 länder bott på hotellet. Inom fem år kommer HTL att öppna 20 hotell runt om i Europa.

”Thanks to Daytona’s creative mindset we were able to launch the htlhotels.com website which visually and functionally stands out from traditional hotel sites. The purpose was to excel when creating a simplified yet engaging customer experience with high level of conversion. Daytona’s strong focus on insights and identification of possibilities within the customer journey also contributed to the creation of a unique digital platform for HTL.”

Gül Heper, Commercial Manager, HTL

Nominerad till Design S

”Stabilt hantverk av typografi, grafik och erbjuden tjänst skapar det moderna uttrycket. Ett lyckat gränssnitt med adaptiv design som passar både slutkund och back office. Som ett välformat bestick.”

— Design S jury

Digital prize of the Year

”The hotel chain has focused on digital and mobile from the start, with the guest in focus and smart features for booking and check-in. At the hotel, the guest can open the room with their mobile phones without key cards, and the digital experience is extended into the room with solutions that simplify.”

— Grand Travel Award 2015 Jury

Tre frågor till John Mattsson, Art Director

Vad är du mest stolt över?

— Bokningsflödet är överskådligt och smart och ligger i linje med HTL:s varumärke.

Vad var den största utmaningen i uppdraget för HTL?

— Det var definitivt en utmaning att kommunicera att HTL är ett prisvärt hotell i kombination med hög kvalitet.

Vad gjorde uppdraget för HTL speciellt?

— Att vi jobbade för en start-up där både företaget HTL och deras erbjudande var under ständig och snabb utveckling.

John Mattsson, Art Director

Roller i projektet

  • Research, koncept, design och gränssnitt: Daytona
  • Konceptuell idé och interiördesign: Koncept Stockholm
  • Grafisk profil för print: McCann

Vill du veta mer om projektet eller hur vi arbetar?

Kontakta Martin Ragnevad, VD.
martin.ragnevad@daytona.se